تاريخ : شنبه 29 تير 1392برچسب:, | 13:21 | نویسنده : مجید استخریان

کودک خلاق,تربیت کودک خلاق,کودکان خلاق,خلاقیت در کودکان

 

این مقاله راهکارهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید
بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی ، عاطفی ، شخصیتی و شناختی را دربر گیرد.
 این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایه‌گذاری و شکل می‌گیرند.  با توجه به اهمیت هر یک از این موضوعات در این یادداشت سعی می گردد که تاکید بیشتری بر رشد شناختی کودکان صورت گیرد.به طور کلی رشد شناختی عبارت است از رشد فرد در طول زمان ، یعنی بالیدگی فرایند های فكری عالی تر از دوران طفولیت تا بزرگسالی . ضمن اینکه درگیری والدین در زندگی کودکان به آنها در رشد شناختی شان کمک خواهد کرد. فعالیتهای شناختی به توانایی های یک کودک برای درگیری و پردازش اطلاعات کمک می کند. پیشرفت شناختی شامل یک سری فعالیتهایی است که به اطفال و نوپایان از طریق مهارتهای حل مساله، استدلال، تفکر و حافظه کمک می کند.
این مقاله راهکارهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید:
اسباب بازی
بر اساس تئوری رشد شناختی پیاژه، از مراحل طفولیت، بچه ها شروع به تشخیص این امر می کنند که برای کنش های آنها یک سری دلایل و نتایج وجود دارد. برای مثال اگر کودک دکمه روی اسباب بازی را فشار دهد آنگاه صدایی شنیده می شود و یا اگر یک شی را بردارد و در محل صحیحی قرار دهد مهارتهای حرکتی ظریف و درشت خود را توسعه خواهد داد. مهارتهای حرکتی ظریف در ارتباط با چشم ها و انگشت هاست در حالی که مهارتهای حرکتی درشت در ارتباط با ماهیچه ها برای برداشتن شی، قدم زدن، دویدن و ایستادن است. لذا اسباب بازی مولفه های مورد نیاز برای رشد رفتاری – شناختی نوزادان و کودکان را فراهم می کند.
استفاده از اشیا
گروهی از اشیا یا چیزهای دیگر را انتخاب کنید که شباهتهای اساسی به یکدیگر دارند. در میان این گروه شی را قرار دهید که در آن ویژگی مشترک با بقیه نیست و از کودک بخواهید آن شی را که با بقیه تفاوت دارد در بین گروه انتخاب کند. مثلا چند شی دایره‌ای شکل انتخاب کنید و در بین آنها یک مکعب مربع قرار دهید. برای این آزمایش نیز می‌توانید از خود اشیا ، تصاویر آنها یا نام بردن اسامی ، آنها استفاده کنید. ولی توجه داشته باشید کودکان کوچکتر به دلیل این که رشد حافظه آنها به اندازه کودکان بزرگتر نیست نمی‌توانند در روش نام بردن وسایل عملکرد خوبی داشته باشند.
 استفاده از پازل ها
پازل ساده‌ای تهیه کنید و اجزایی از این تصاویر را حذف کنید. از کودک خود بخواهید بگوید تصویر مورد نظر چه اشکالی دارد. تصاویری که انتخاب می‌کنید معمولا تصاویر ساده‌ای خواهد بود که کودک با آنها آشنایی داشته باشد. مثل چهره یک آدمک که دهان و لبها حذف شده است یا ساعتی که عقربه ندارد یا میزی که پایه ندارد. کودکان به موازات رشد شناختی خود به تدریج این توانایی را بدست می‌آورند که بتوانند اجزای حذف شده در تصاویر پیچیده را شناسایی کنند. بر این اساس کودکان کوچکتر مثلا 6 - 5 ساله‌ها معمولا نقص در تصاویر مربوط به اشیا آشنا و عینی را راحت‌تر شناسایی می‌کنند. با بالا رفتن سن کودک می‌توان تصاویر پیچیده‌تر مثل مناظر و ... را مورد استفاده قرار داد.
هیجان و نظم و ترتیب
 هیجان(ابراز احساسات از طرف والدین) و نظم و ترتیب(وجود ثبات در رفتار والدین) پایه و اساس رشد شناختی یک کودک هستند. اریک اریکسون روان شناس و روانکاو رشد، شرح داده است که اطفال به مرحله ای به نام اعتماد در برابر عدم اعتماد وارد می شوند که به معنای این است که کودکی که از طرف والدین خود پذیرفته نشود(پس زده شود) و یا مورد آسیب قرار گیرد احتمالا دچار افسردگی می شود و شخصی بی اعتماد می گردد در حالی که اگر کودک از جانب والدین مورد پذیرش قرار گیرد توانایی اعتماد کردن به اطرافیان را در آینده خواهد یافت.
همچنین این تئوری در مورد مرحله دوم رشد یعنی خودگردانی در برابر شرمساری می گوید: والدینی که به طور متعادل از تقویت و تنبیه استفاده می کنند به فرزند خود خودگردانی را می آموزند. والدینی که نوپایان را محدود و نکوهش می کنند باعث رشد عدم اعتماد به نفس و خودشکوفایی در آنها می شود. توجه کافی و تادیب متعادل و به موقع فرزندان فعالیتهایی هستند که برای رشد شناختی فرزندان بسیار مفید خواهند بود.
 کتاب
والدینی که برای کودکشان کتاب می خوانند ، به رشد مهارتهای شنوایی و پرورش بینش در آنها کمک می کنند. بر اساس نتایج عملی اگر والدین به طور مکرر با فرزندان صحبت کنند آنها حرف زدن را خیلی زودتر یاد می گیرند.
خواندن و اشاره کردن به کلمات و تصاویر، صحبت کردن را به کودکان می آموزد. تشویق کودک به حرف زدن به او اعتماد و اطمینان می بخشد. کتابها بخش مهمی از رشد کودکان هستند زیرا به انها کمک می کند کلمات جدیدی را یادگرفته و خواندن را به انها می آموزد. به والدین توصیه می گردد که داستانهایی برای کودک انتخاب کنید و با تغییراتی که در آنها ایجاد می‌کنید منتظر پاسخ و واکنش کودک بمانید.
توجه کنید این تغییرات متناسب با سطح سنی کودک باشد و بیان کننده مسائل غیر عادی و غیر طبیعی باشد. برای مثال:
....یک روز یکی از ماهیها در حالی که بازی می‌کرد افتاد زمین و یکی از پاهایش زخمی شد. دوستانش به کمک او آمدند و پای او را پانسمان کردند....



تاريخ : شنبه 29 تير 1392برچسب:, | 13:20 | نویسنده : مجید استخریان

 

دست خط کودکان,خط کودکان

 

خط خوب يکي از مهارت هايي است که بايد از سن کم يعني از دوره ي آمادگي به دانش آموزان آموخته شود در غير اين صورت بخشي از فرايند ياددهي ، يادگيري دچار نقص خواهد شد (آموزش وپرورش بايد از خرد سالي شروع شود زيرا در اين مرحله اگر اموزش صورت گيرد پايدار تر خواهد بود)

از اين رو درک صحيح مکانيسم ها و عواملي که مي توانند باعث مشکلات دست خط شوند ضروري به نظر مي رسد در بسياري موارد ديده شده که مشکلات خوانايي دست خط بدون مداخلات در ماني بر طرف نمي گردد )

شرايط موثر بر بدخطي دانش آموزان

گانيه معتقد است که براي يادگيري دو دسته شرايط وجود دارد : شرايط دروني يادگيري و شرايط بيروني يادگيري . البته در بررسي علل بدخطي و بد آموزي خطي دانش آموزان دوره ي ابتدايي علاوه بر عوامل آموزشي و تربيتي و در حقيقت ، کار معلم ، که جزء شرايط بيروني هستند بايد شرايط دروني که مربوط به شرايط رواني کودکان مي باشند نيز مورد توجه قرار گيرند چه بسا بدخطي دانش آموزان  به دليل حالات عاطفي نامطلوب  و نداشتن هدف و انگيزه براي زيبا نويسي و يا ضايعات استخواني  و يا نداشتن آمادگي روحي رواني و محيط  نامناسب و فقر آموزش همچنين تمرينات غلط و فقدان رسيدگي باشد براي ارائه ي راهکار هاي مناسب عوامل به طور کلي به سه گروه عمده تقسيم بندي مي شود.

الف ) عوامل مربوط به خانواده

بي توجهي اوليا به خط بچه ها وطرز نوشتن انها  و يا سر مشق نادرست دادن  و همچنين والديني که خودشان بد خط هستند زمينه هايي براي بد خطي فرزندان را فراهم مي کند بدخطي والدين  سر مشق نا مناسبي برا ي کودکان است از انجا که خوشنويسي مهارتي است  که بايد اموخته  شود  چنان چه  کودک  در خانواده اي زندگي کند که  اعضاي ان از ذوق  و استعداد بيشتري برخوردار باشند کودک زمينه ي بيشتري براي خوب نوشتن دارد خانواده هايي که به صورت  ديکتاتور ي و دموکراسي و ﺁزادي مطلق اداره  مي شوند نيز تاثيرات متفاوتي  بر عملکرد  دانش اموز دارند افرادي دوران کودکي  خود را در خانه اي اکنده از استبداد و خود خواهي مي گذرانند هيچ گاه فرصتي براي ابراز وجود و نشان دادن قابليت ها و گرايش هاي خود به دست نمي اورند  کودکاني که در خانواده هايي زندگي مي کنند که نسبت به فرزندان خو بي تفاوت اند وار تشويق و تنبيه به موقع براي انجام تکاليف فرزندانشان استفاده نمي کنند در واقع انگيزه ي لازم  را براي انجام بهتر تکاليف در فرزندان خود به وجود نمي اورند چنين کودکاني اغلب با اکراه و بي ميلي اقدام به نوشتن مي کنند و نتيجه ي  عملکرد آنها رضايت بخش نخواهد بود همچنين مو قعيت کودک در خانه يعني تنها فرزند خانواده بودن يا کوچکترين کودک يا تنها پسر خانواده بودن وارتباطي که کودک با خواهر و برادران خود دارد سبب يادگيري هاي مهارتي بدني متفاوتي مي شود

انتظارات خاص والدين از فرزندان خود اگر با واقع بيني همراه باشد اختلالي در رفتار بچه ها به وجود نمي آورد ولي اگر اين انتظارات بدون توجه به امکانات فرزند باشد سبب بروز عکس العمل هاي شديد از طرف بچه ها مي شود و سبب شکست بچه ها در انجام کارهاي معين مي گردد همچنين وضعيت طبقاتي خانواده بر روي يادگيري دانش آموز تاثير دارد وضع مادي و معنوي خانواده در رشد نوشتن بچه ها تاثير دارد تحقيقاتي که درباره ي اختلاف استعداد بچه ها در طبقات مختلف به عمل امده است نشان مي دهد که پرورش استعداد بچه ها در حد وسيعي مربوط به فرهنگ و راه زندگي طبقات است

ب ) عوامل مربوط به معلمان

مسئله ي آمده سازي معلمان براي کاري که بر عهده دارند در همه ي کشور ها به ويژه کشور هاي در حال ترشد از اهميت ويژه اي بر خوردار است اين اهميت هم نه نيازي به اثبات دارد و نه تاکيد . از طرفي هميشه گفته مي شود که مدرسه يک قدم از اجتماع عقب تر است . زيرا تحولات اجتماعي سريع تر از ان رخ ميدهند که مدرسه و معلم بتوانند خود را با ان تطبيق دهند در اين صورت معلم چه بايد بکند).

اگر معلم خط خوبي داشته باشد و حروف را هم به خوبي اموزش دهد و در اين رابطه با استفاده از بازي و تمرين عضلات بچه ها را تقويت کند بيشترين تاثير را در خوب نويسي و خوانا نويسي دارد گاهي اوقات کتاب هاي درسي هم اشکالاتي در اين زمينه دارند که معلم بايد ان ها را به خوبي ببيند و با تذکر به موقع اجازه ندهد در شاگردانش دو گانگي ايجاد شود و بد خطي و خوانا نبودن  خط اموزگار  و بي توجهي او به خط  شاگردان نيز عاملي در ايجاد بد خطي و اختلال خط مي باشد بهتر است معلمان از دادن تکاليف زياد در منزل خود داري کنند

مواجه شدن دانش آموز با حجم زياد تکاليف نيز باعث بد خطي دانش آموز مي شود صبر و حوصله و دادن مقدار معيني تمرينات عضلاني در مقدمه ي کار ضروري است تا شاگرد قادر شود عضلات دست را کنترل کند تکنيک هاي متعددي از جمله مچاله کردن کاغذ يا استفاده از خمير هاي بازي و ... وجود دارد تا عضلات دست را آماده کند تا به حروف الفبا شکل بدهد و همچنين براي اموزش مهارت خط نويسي به کودکان بايد معلمين به اين مولفه ها توجه داشته باشند وضعيت نشتن دانش اموز،  وضعيت قلم به دست گرفتن دانش آموز وضعيت دست آزاد بچه هاي راست دست و چپ دست ، حالت قرارگرفتن سر  ،  تابش نور و مقدار آن در هنگام نوشتن حالت قرار گرفتن پاها در هنگام نوشتن و طرز قرار دادن و فيزيک ايستادن پاي تخته براي نوشتن و رعايت حاشيه در دفتر  دقت به اين ويژگي ها باعث مي شود تا  آموزگار بتواند دانش آموزان را به درستي هدايت کند)

معلماني که با دانش آموزان دچار مشکلات رفتاري کار آموزشي مي کنند در اين زمينه آسيب پذيري بيشتري دارند بيشتر معلمان رغبتي به آموزش اين گونه از دانش آموزان نشان نمي دهند)

معلمان بايد به اين باور برسند که نوشتن کودکان  از طريق تمرينات بيشتر پيشرفت مي کنند و ان ها بايد در پذيرش تلاش هاي کودکان حوصله ي بيشتري به خرج دهند واکنش مثبت معلم و بر انگيختن کودک به سمت تلاش بيشتر در ايجاد يک کلاس نوشتن مناسب است)

نگرش مثبت معلم  نسبت به تلاش هاي نوشتاري کودک به اندازه ي فراهم کردن زمان و فضا و مطالب نوشتاري مناسب حائز اهميت است خط خطي کردن ها و نقاشي ها سطوح آغازين نوشتن هستند که در پيشرفت مهارت نوشتن کودک در مراحل بعدي  حائز اهميت هستند بنا بر اين اين تلاش  ها بايد  مورد تشويق معلمان قرار گيرد

معلم و نقش او در ايجاد زمينه هاي تجربي و عملي يادگيرنده اهميت خاص دارد او مي توتند فضايي را به وجود آورد که احساس وحشت  از کار ها را بر طرف کند  و دانش آموز را به  انجام کار  بهتر  در نوشتن حساس ترکند لذا  معلمان بايد اساس کار خود را به کاهش تنش قرار دهند و در مورد خط بچه ها را توبيخ نکنند و خود از نظر خطي الگوي خوبي براي دانش آموزان باشند

ج) عوامل مربوط به دانش آموزان

در ميان مهارت هاي  تحصيلي پايه ، نوشتن ملموس ترين مهارت نام گرفته است تفاوت نوشتن با ساير مهارت هاي ارتباطي اين است که نوشتن سندي کتبي از خود به جاي ميگذارد و همچنين جز مهارت هاي ظريف حرکتي مي باشد . مي گويند خط هر کسي نشانه اي از روح او را در خود دارد و هر کسي را مي توان از خط او شناخت . براي اين که دانش اموز بتواند نوشتن را به نحو احسن انجا م دهد لازم است شرايطي براي نوشتن داشته باشد

* از رشد ذهني کافي برخوردار باشد

*انگيزه ي کافي داشته باشد

* از علاقه ي کافي برخوردار باشد

* بين چشم و دست هماهنگي باشد

* هماهنگي حرکتي داشته باشد

* توانايي تطبيق بدن با فضاي اطراف را داشته باشد

* مفهوم نوشتن از راست به چپ را بداند

همچنين وجود بعضي از نارسايي ها مانند اختلالاتي در عملکرد دست و انگشتان باعث مي شود که کودک نوشتن را به طور مطلوب انجام  ندهد و همچنين معلوليت هاي جسمي و ضايعاتي که در سيستم اعصاب مرکزي يعني مغز يا  طناب نخاعي به  وجود  مي آيد و صدمات وارده بر مغز باعث اختلال  در  نوشتن مي شود اين صدمات  ممکن  است  آنقدر خفيف  باشد که نتوان  تاثير آن را بر رفتار کودک تشخيص  داد  و  يا آنقدر شديد باشد  که فعاليت کودک را به ميزان پاييني کاهش دهد کودک مبتلا به اسيب مغزي ممکن است نشانه هاي رفتاري  وسيعي  از خود  نشان  دهد از جمله عدم هماهنگي  و  اعمال حرکتي  ناقص

اشکال در وضعيت قرار گرفتن کاغذ :  وضعيت نا مناسب کاغذ و دفترچه نسبت به بدن نيز از صحيح نوشتن جلو گيري کرده و در برو ز اشکالت مختلف هنگام دست نويسي نقش اساسي دارد برخي از دانش اموزان هنگام نوشتن سر خود را بيش از حد به کاغذ نزديک مي کنند و حتي گاهي احساس مي شود سر خود را به ان مي چسبانند گرو هي ديگر دفترچه ي خود را به حالت زاويه دار و کج قرار مي دهند

اشکال در جهت يابي صحيح : برخي دانش اموزان درک صحيحي از رابطه هاي فضايي مانند با لا و پايين – زير و رو چپ و راست ندارند به همين دليل هنگام نوشتن حروف و کلمه ها ( حتي بر روي کاغذ خط دار ) قادر نيستند اشکال صحيح حروف را بنويسند مثلا حرف (( الف )) را بيش از حد امتداد داده و از روي خط مي گذرانند

مشکلات نوشتن صحيح حروف الفبا ( حرف نويسي ) گاهي برخي دانش اموزان حروف را بيش از حد بزگ ئ يا کوچک مي نويسند ودر برخي موارد خطوط مستقيم ( افقي يا عمودي ) را به حالت قوس دار مي نويسند ويا بالعکس

مشکلات نسخه برداري صحيح از کلمات ( رو نويسي ) بعضي دانش اموزان ممکن است حروف سازنده ي کلمه را با فاصله ي زياد بنويسند مثل (( آ  ز  ا  د  ي )) يا اين که حروف را بيش از حد به هم نزديک کرده و صورت کلي کلمه را مخدوش نمايند بسياري از دانش اموزان در نوشتن حروف پيوسته که نيازمند حرکت هاي ظريف و دقيق و هماهنگ است با مشکلات جدي اي رو به رو شوند برخي از انان نمي توانند پس از نوشتن يک حرف بلافاصله به نوشتن حروف ديگر بپردازند به واسطه ي مشکلاتي که درنوشتن وجود دارد خطا هايي در نوشتن به وجود مي آيد

خطا هاي متداول در نوشتن

الف) کج نويسي بيش از حد که به دلايل متعددي مثل بسيار نزديک بودن بازو به بدن و بسيار سفت گرفتن شست و دور بودن خيلي زياد نوک قلم از انگشتان و صحيح نبودن جهت کاغذ و درست نبودن جهت حرکت قلم اتفاق مي افتد

ب) راست نويسي بيش ازحد: عواملي مثل بسيار دور بودن بازو ازبدن وبسيار نزديک بودن انگشتان به سرقلم-هدايت قلم به تنهايي توسط انگشت سبابه – نا صحيح بودن جهت  کاغذ در ايجاد ان موثر مي باشد

پ ) پرفشار نوشتن که بر اثر فشار دادن بيش از حد انگشت سبابه و استفاده از قلم نا مناسب

ت ) کم رنگ نويسي بيش از حد به عواملي مثل بيش از حد کج يا  راست نگه داشتن قلم و چرخش نوک قلم به يک سمت و قطر بيش از حد قلم بستگي دارد

ث ) زاويه دار نويسي بيش از حد : به دليل سفت بودن بيش از حد شست و بيش از حد شل نگه داشتن قلم و حرکت بيش از حد قلم اتفاق مي افتد

ج ) نامرتب نويسي بيش از حد که چهار علت مهم براي اين مورد و جود دارد که شامل نبود ازادي حرکت يا حرکت بيش از حد کند دست و محکم گرفتن قلم و در نهايت نا درست يا ناراحت بودن وضعيت مي باشد   

چ ) فاصله گذاري بيش از حد که به واسطه ي پيشرفت بيش از حد سريع قلم به سمت چپ و حرکت بيش از حد و سريع جانبي ايجاد مي شود  

روش هاي ترميمي

قبل از فرا گيري نوشتن طراحي تصوير ها ي با قلم مو و انگشت دست روي شن و .... به امادگي قبل از نوشتن منجر مي شود

* در مرحله ي اول تعليم خط بهتر است که نمونه هاي حروف و کلمات از تخته يا چيز هاي ديگر ساخته شوند به طوري که نوآموزان بتوانند ان ها را لمس کنند زيرا اين عمل اشکال ان ها را در مغز کودکان تثبيت مي کند و نوشتنشان را برايشان اسان مي سازد همچنين سبب مي شود که کودکان با شوق و رغبت به يادگيري حروف و کلمات بپردازند

* پر رنگ نوشتن از روي متني که به صورت کمرنگ نوشته شده نيز به بهتر شدن خط کمک مي کند همچنين استفاده از کاغذ هاي پوستي و تمرين از روي کلمه ها يا حروف نوشته شده نيز براي اين منظور بهتر مي باشد

* اگر بچه ها فشار زيادي به کاغذ مي اورند مي توانيم از کاربن استفاده کنيم و از بچه ها بخواهيم طوري روي کاربن بنويسند که اثر زيادي از نوشته هاي انها روي ورقه ي زيرين نيفتد

* اگر بچه ها سرشان را زياد به دفتر نزديک مي کنند از ضعيف نبودن چشم ان ها  با ارجاع به پزشک مطمئن شويد

* دقت کنيم بچه ها کاغذ را بيش از حد کج نگذارند تا از کج نويسي ان ها جلو گيري شود

* اگر کودکي کلمات را بيش از حد بزرگ يا کوچک مي نويسد مي توانيد اندازه ي متوسطي براي کلمات در نظر بگيريد و با گذاشتن خط فاصله بين کلمات از کودک بخواهيدفاصله ي تعيين شده را پر کند

* نا مرتب نوشتن تکاليف ممکن است به علت محدوديت حرکتي در دست باشد يا اين که مداد را بيش از حد محکم در دست مي گيرد يا وضعيت درستي در هنگام نوشتن ندارد با بر طرف کردن هر يک از اين علل دانش آ موز مي تواند خط بهتري داشته باشد

* سر مشق هايي را انتخاب کنيم که اعتماد به نفس دانش اموزان را تقويت کند براي اين منظوراز عبارت هاي آسان شروع مي کنيم

* دانش اموزان را تشويق کنيم تا باور هاي مثبتي در باره ي توانايي ها ي خود داشته باشند و ميان تلاش و ارزش ها ي فردي دانش آموزان ارتباط محکمي بر قرار کنيم و به ويژه انان را تشويق کنيم تا به تلاش خود اهميت بدهند هدف مي تواند اين باشد که دانش آموزان خوشنويسي را مهارتي مهم به شمار آورند.

* به دانش اموزان تکاليف و مسوليت هايي بدهيم که انجام انها برايشان جالب باشد و به اين وسيله علاقه و انگيزه براي صحيح نوشتن و زيبا نويسي را در کودکان تقويت کنيم

* همکاري والدين و اموزگاران در اين اموزش بسيار مهم است از والدين بخواهيم با در اختيار قرار دادن ابزا ر مناسب براي نوشتن و بازديد از نمايشگاه هاي خط و نقاشي خط دانش آموز و اموزگار را براي اموزش و فراگير ي بهتر اين مهارت ياري کنند



تاريخ : شنبه 29 تير 1392برچسب:, | 13:13 | نویسنده : مجید استخریان



تاريخ : شنبه 29 تير 1392برچسب:, | 13:5 | نویسنده : مجید استخریان

کاش در اين رمضان لايق ديدار شويم. *** سحري با نظر لطف تو بيدارشويم

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

به غضنفرميگن پاشو سحره. ميگه بزار بخوابم.خودم فردا بهش زنگ ميزنم

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

به حيف نون ميگن تو که روزه نمي گيري،

چرا سحري مي خوري؟ مي گه نماز که نخونم،...

روزه که نگيرم... سحري هم نخورم؟ بابا مگه من کافرم؟

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

چه جمعه ها که يک به يک غروب شد نيامدي...
چه بغض ها که در گلو رسوب شد نيامدي
تمام طول هفته را در انتظار جمعه ام...
دوباره صبح، ظهر، غروب شد نيامدي
اللهم عجل لوليک الفرج.

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

آمد رمضان هست دعا را اثري
دارد دل من شور و نواي دگري
ما بنده عاصي و گنهكار توييم
اي داور بخشنده بما كن نظري

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

ماه مبارک آمد، اي دوستان بشارت

کز سوي دوست ما را هر دم رسد اشارت

آمد نويد رحمت، اي دل ز خواب برخيز

باشد که باقي عمر، جبران شود خسارت

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

امام صادق-ع:

خواب روزه دار عبادت،

خاموشي او تسبيح،

عمل وي پذيرفته شده

و دعاي او مستجاب است."

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

فرا رسيدن ماه ضيافت الهي بر شما و خانواده محترم مبارک باد

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

حلول ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و برکت و غفران مبارک باد.

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

آمد گه آمرزش و شهرُ الله عظمي

توفيق خدايا، تو ز ما سلب مفرما

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

شد باز در رحمت خالق به روي خلق

چون ماه مبارک ز افق گشت هويدا

مژده که شد ماه مبارک پديد

 

---------------اس ام اس ماه رمضان-----------------

 

به عاصيان وعده ي رحمت رسيد

ماهي سرشار از برکت و رحمت و عبادت هاي پذيرفته شده

برايتان آرزومندم

ساعت دوازده ظهر ارسال شود:

آخ یه لیوان شربت آب لیمو حال میده الان.

…..

…..

(ستاد افزایش اجر معنوی روزه داران )

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

ای کسانیکه روزه نمیگیرید.......حداقل افطار کنید..... !

چون از قدیم گویند کار را آن کرد که تمام کرد !

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

به طرف میگن چرا روزه نمیگیری؟

میگه :  مشکل دارم، نمیشه

میگن مشکلت چیه ؟

میگه : گرسنه ام میشه !

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

تابلو هلال احمر رو به حیف نون نشون میدن

میگن معنی این تو جاده چیه؟

میگه به ماه مبارک رمضان نزدیک میشوی !

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

ما فردا شب واسه افطار میایم خونتون

(ستادایجاد رعب و وحشت درماه رمضان) !

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

باز ماه رمضان آمدست و روزه / رایگان گشت بلیط اتوبوس و موزه

باز در بند شدند لات و ابلیس و هبل / باز بلبل به چمن می فروشد غمزه

بعد افطار دلت گرد و قلمبه گردد / بس که خوردی کباب جوجه یکروزه !

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

اندکی صبر ...

"زولبیا بامیه " نزدیک است !

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

به یارو میگن سحر صدات کنیم میگه مگه اصغر چه شه ؟!

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

فرا رسیدن ماه زولبیا و بامیه بیخوابی شبانه ، گرسنگی روزانه ، روز شماری ماهانه پرخوری سحرانه ، افطاری شاهانه و توقع آمرزش سالانه ! مبارک !

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

روزه دار گرامی ، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما جهت رفاه حال اطرافیان و حتی حیوانات لطفا موقع سحر ، ۵-۶ بار مسواک بزنید !

 

♣♣♣♣♣♣♣اس ام اس سرکاری ماه رمضان♣♣♣♣♣♣♣

 

از بالاترین فضیلت ها در ماه رمضان ، افطاری دادن است

منتظر تماس شما هستیم . . . ! 



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, | 13:33 | نویسنده : مجید استخریان



تاريخ : دو شنبه 17 تير 1392برچسب:, | 21:19 | نویسنده : مجید استخریان

افزايش مشاركت عناصر مرتبط با سيستم مدرسه بويژه اوليا ، مربيان و دانش آموزان و فراهم كردن امكان تعادل بيشتر آنان با يكديگر مهمترين هدف يك مدرسه هوشمند است .

از طرفي دانش آموزان درچنين مدرسه يي با فناوري الكترونيكي آشنا مي شوند و توانمندي فردي خود را از اين طريق افزايش مي دهند . رشد همه جانبه دراين سيستم يكي

ديگراز اهداف مورد نظر است چرا كه با تسلط به تمام مجموعه و بازخودگيري از روند پيشرفت توسط دانش آموزان آنان بخوبي نقاط قوت و ضعف خود را تشخيص مي دهند و به

ياري سيستم براي رفع آن تلاش مي كنند . ايجاد تنوع و خارج شدن از شيوه يكنواخت و سنتي آموزشي از جمله اهدافي است كه در صورت اجراي دقيق طرح مي تواند بازده

كاري را در مدرسه افزايش دهد .

دانش آموز در اين سيستم با اهميت زمان آشنا شده و بخوبي مي آموزد كه چگونه مي توان در كمترين زمان به خواسته ها و نيازهاي خود از طريق استفاده از فناوري ارتباطي

نايل آمد .



تاريخ : سه شنبه 11 تير 1392برچسب:, | 13:11 | نویسنده : مجید استخریان

هدف از اسباب بازی های آموزشی:

به طور کلی اسباب بازی های آموزشی دو هدف عمده دارند: یکی سرگرمی و دیگری توسعه مهارتهای کودکان. اولین هدف کاملا روشن است. کودکان دوست دارند که بازی کنند. بنابراین تمام اسباب بازیها به انضمام اسباب بازیهای آموزشی، برای کودکان جنبه سرگرمی دارند مگر اینکه کودک، خود تمایلی به بازی کردن نداشته باشد. دومین هدف اسباب بازی های آموزشی توسعه مهارتهای کودکان می باشد. اما این هدف برای همگان کاملا واضح  و روشن نیست. بیشتر والدین فکر می کنند که تنها هدف اسباب بازی ها تفریح و سرگرمی است. آنها نمی دانند که اسباب بازی های آموزشی برای کمک به آموزش بهتر کودکان طراحی شده اند. به همین دلیل است که در انتخاب اسباب بازی، بیشتر اسباب بازی هایی که جنبه لوکس و فانتزی دارند را برای کودکانشان خریداری می نمایند.

اسباب بازی های علمی و طبیعی:

اسباب بازی های علمی برای این گروه سنی، دنیایی از علم هستند. اینگونه اسباب بازی ها این شانس را به کودک می دهند که دنیای اطراف را کشف کرده و دامنه دانستنی های خود را افزایش دهند. اما متاسفانه والدین هنگام انتخاب اسباب بازی، کمتر به دنبال خرید اینگونه اسباب بازی ها هستند.

پازل ها و بازی های حل مسئله:

 امروزه پازلها و بازیهای حل مسئله در اشکال و ابعاد مختلف به وفور در بازار یافت می شوند. کیفیت و طراحی آنها نیز روز به روز بهتر و متنوع تر می شود. پازلها با توجه به ماهیتی که دارند قدرت تمرکز، تفکر خلاق و منطقی را در کودکان افزایش داده و کودکان را وادار به تفکر می کنند. کودک با تمرکز بر روی پازل به راحتی قطعه ها را جابجا کرده و آنرا حل می کند. به طوری که در بعضی مواقع موجب حیرت والدین خود می شود. پازلها و بازیهای حل مسئله بهترین نوع اسباب بازی های آموزشی برای کودکان سنین پیش دبستانی هستند. زیرا  آنها چند بعدی و قابل لمس هستند، مدلهای مختلف برای سنین مختلف وجود دارد و کودک می تواند به تنهایی و یا با دوستان خود به بازی بپردازد.

لگو:

لگوها قطعاتی هستند که کودکان از طریق متصل کردن آنها به یکدیگر، اشکال مختلفی را می سازند. این بازی بسیار مورد توجه و علاقه کودکان می باشد. لگوها به تفکر، ابتکار و خلاقیت کودک کمک بسیاری می نمایند.

تخته سیاه یا وایت برد:

تخته سیاه یا وایت برد یکی از انعطاف پذیرترین اسباب بازی های گروه سنی پیش دبستانی است که برای رشد خلاقیت کودکان بسیار مفید هستند. کودک از طریق تخته سیاه یا وایت برد، نوشتن و نقاشی کردن را تجربه کرده و نقش افراد مختلف به ویژه معلم را بازی می کند.

ابزار و آلات موسیقی:

موسیقی نقش بسزایی در رشد فکری و شخصیتی کودک دارد. اگر کودک شما کوچکترین توجهی به موسیقی نشان می دهد، وقت آن است که او را با یک ابزار واقعی موسیقی آشنا کنید. والدین می توانند با در اختیار گذاشتن آلات گوناگون موسیقی همچون پیانو، گیتار و ... در سایز کوچک، دید کودک را در موسیقی گسترش داده و این فرصت را به کودک بدهند که نه تنها عشق و علاقه خود را به موسیقی افزایش دهد بلکه مهارتهای هنری خود را  نیز به معرض نمایش گذاشته و خود را کشف نماید.

دوچرخه:

داشتن دوچرخه به عنوان اسباب بازی، برای یک کودک پیش دبستانی نهایت آرزوست. والدین باید هنگام خرید دوچرخه دقت کرده و سایزی که مناسب با قد و جثه کودک است را خریداری نمایند و از سلامت و استاندارد بودن دوچرخه اطمینان حاصل نمایند.



تاريخ : سه شنبه 11 تير 1392برچسب:, | 12:59 | نویسنده : مجید استخریان

سایت سرویس ایمیل فارسی یک سایت جدید برای ساخت ایمیل است که به صورت فارسی خدمات جدید و جالبی ارائه می دهد. همکاران محترم می توانند با مراجعه به این سایت نسبت به ساخت ایمیل که به صورت خیلی راحت و مراحل کوتاهی می باشد ، اقدام نمایند. آدرس سایت www.mailfa.com می باشد.



تاريخ : پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, | 14:19 | نویسنده : مجید استخریان

چوب هاي دورريختني بستني را مي توان با خلاقيت به آدمک هاي زيبايي تبديل کرد . علاوه بر چوب بستني چوب هايي که در کلاس اول دبستان به عنوان چينه و يکي از وسايل کمک اموزشي براي آموزش مفهوم عدد به کار برده مي شود هم براي اين کاردستي مناسب است .

مي خواهيم اين چوب هاي بستني را به آدمک تبديل کنيم . ابتدا به تناسب اعضاي خانواده کودک چوب بستني در اختيار او بگذاريد . با کاموا براي آدمک هايي که قصد ساختن آن ها داريد مو درست کنيد .

سپس چشم ها را در محل مناسب بچسبانيد . مي توانيد از چشم هاي عروسکي هم براي اين مورد استفاده کنيد . دهان و بيني آدمک ها را هم نقاشي کنيد . اگر دوست داريد که از چشم هاي عروسکي براي آدمک استفاده کنيد ولي به خرازي ها دسترسي نداريد يک روش ساخت بسياري ساده ي چشم هاي عروسکي را به شما پيشنهاد مي کنم .
آموزش ساخت چشم عروسکي :
بهترين چيزي که مي تواند به چشم تبديل شود و در هر خانه اي و در هر يخچالي پيدا مي شود قرص هاي گرد و دايره اي شکل کوچک و بزرگ است . با قيچي قسمت برآمده روکش قرص را برش بزنيد . يک دانه ي عدس يا هر يکي از حبوبات ريز ديگر را داخل فضاي خالي اين روکش بگذاريد . بجاي دانه ي حبوبات مي توانيد از مهره يا دانه هاي ريز تسبيح هم استفاده کنيد . سپس لبه هاي کار را چسب بزنيد و آن را روي يک برگه ي آ چهار بچسبانيد . بعد از خشک شدن حاشه ها را قيچي کنيد . حالا شما يک چشم عروسکي زيباي دست ساز داريد که با چشم عروسکي هاي بازار تفاوت چنداني ندارد و مهم کاربرد اين وسيله است که شما بدون هزينه اي از آن استفاده بهينه برده ايد . بهتر است کار ساختن چشم عروسکي بخاطر خطرات استفاده از قرص توسط کودکان با نظارت مستقيم والدين صورت بگيرد .

 

در مرحله ي بعد براي اين آدم لخت چوبي بايد لباس آماده کرد . اگر ترتيبي اتخاذ شود که از پارچه هاي لباس هاي دورريختني خانواده تکه اي پارچه برش بخورد و هر کسي يک تکه پارچه از لباس واقعي خودش روي چوب بستني چسبيده باشد ، کودک مي تواند ارتباط صميمانه تري با با کاردستي خودش برقرار کند . در غير اين صورت استفاده از پارچه هاي رنگي ديگر هم مناسب به نظر مي رسد . در اندازه هاي عروسکي کوچک تکه هاي پارچه را برش بزنيد .

پارچه ها را روي عروسک هاي چوبي باريک بچسبانيد .

به اين ترتيب مي توان مفهوم خانواده را به کودکان پيش از دبستان آموزش داد . از اين عروسک ها براي اجراي نمايشنامه کودکان هم مي توان استفاده کرد . کودکان دوست دارند که به جاي پدر يا مادر خود ايفاي نقش کنند . اين فرصت و تجربه را از او نگيريد . همزمان مي توان شعري با موضوع خانواده هم به کودکان آموزش داد



تاريخ : پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, | 14:14 | نویسنده : مجید استخریان
تاريخ : پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, | 14:12 | نویسنده : مجید استخریان

يکي ديگر از راه‌هاي تقويت هوش و دقت کودکان ضمن سرگرم کردن آن‌ها جستجوي وسايل در نقاشي است در اين مجموعه يک نقاشي به همراه تعدادي از وسايل که در زير شکل مشخص شده ارائه شده شما از کودک بخواهيد با دقت ابتدا به وسايل گم‌شده نگاه کند و سپس در نقاشي به دنبال آن‌ها بگردد.

 



تاريخ : پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, | 14:11 | نویسنده : مجید استخریان

جديد يا تکراري؟

در تابستان، کدام را مي‌خواني؟

 

دوستِ خوب دبستاني، سلام

 

داريم کم‌کم به فصل تابستان و تعطيلات نزديک مي‌شويم. بسياري از دانش‌آموزان درس‌خوان که براي موفّقيّت خودشان در آينده، برنامه‌ريزي کرده‌اند، در تابستان کمي هم درس‌ مي‌خوانند و از درس ‌خواندن هم، مثل انجام بازي و تفريح، لذّت مي‌برند...

 

 

يک سؤال مهم: به نظر شما در فصل تابستان، خواندن «مطالب تکراري» جذّاب‌تر است يا خواندنِ «مطالب جديد»؟

 

جواب: به دو مثال زير توجّه کن:

 

مثال اوّل: تصوّر کن که دوستت مي‌خواهد يک فيلم يا کارتوني را که خودت قبلاً آن را چندين بار ديده‌اي، در کنار تو، تماشا کند. معلوم است که ديدن اين فيلم يا کارتون تکراري، به اندازه‌ي بار اوّل براي شما جالب نيست. آخر شما بارها و بارها آن را ديده‌اي. احتمالاً فقط برخي قسمت‌ها را انتخاب مي‌کني، هي به دوستت مي‌گويي: «اين‌جا را بزن بره جلو!» و در نهايت، کم حوصله و بي دقّت کارتون يا فيلم تکراري را تماشا مي‌کني و کلافه هم مي‌شوي...

 

مثال دوم: شما يک کتاب داستان را سال قبل خريده‌اي و از بس از داستانش خوشت آمده، چندين بار آن را خوانده‌اي. فرض کن الان دوباره مي‌خواهي همان داستان را بخواني... خوب، خيلي از ماجراهاي اين داستان، به يادت مانده؛ بنابراين احتمالاً حوصله نمي‌‌کني تمام صفحات کتاب را دوباره بخواني. تازه، موقع خواندن اين کتاب، هي خميازه مي‌کشي و در نهايت حدس مي‌زنم که کتاب را مي‌گذاري کنار...

 

ديدن فيلم‌ها و کارتون‌هاي تکراري، خواندن داستان‌ها و قصّه‌هاي تکراري و حتّي رفتن به مسافرت‌هاي تکراري، براي جلوگيري از فراموش کردن ماجراها، صحنه‌ها و ديدني‌ها خوب است، امّا به اندازه‌ي چيزهاي جديد، جالب و جذّاب نيست. همه‌ي ما دوست داريم چيزهاي جديد بخوانيم و ببينيم...

 

درس خواندن هم همين‌طور است. خواندنِ درس‌هاي تکراري، کسل کننده است. مثلاً همين درس‌هاي سال‌هاي قبل؛ شما آن‌ها را بارها و بارها در طول سال خوانده‌اي و براي هر امتحان، بارها آن‌ها را مرور کرده‌اي. خواندن اين درس‌هاي تکراري در تابستان، خوب حوصله‌ي آدم را سر مي‌برد...

به شما توصيه مي‌کنيم که در تابستان، «درس‌هاي سال بعد» را بخواني؛ يعني درس‌هايي را که هنوز در مدرسه نگرفته‌اي. خواندن درس‌هاي جديد، چندين فايده دارد:

 

1- با حوصله و با دقّت درس مي‌خواني؛ چون درس‌ها، جديد هستند و مي‌خواهي خوب از مطالب آن‌ها، سر در بياوري، پس آن‌ها را با دقّت بيش‌تري مي‌خواني. درست مثل وقتي که به يک شهر جديد سفر مي‌کني و تمام مناظر آن را با دقّت و توجّه نگاه مي‌کني.

 

2- با اشتياق درس مي‌خواني؛ خواندن درس‌هاي جديد، شور و نشاط شما را زياد مي‌کند، حواس شما را بيش‌تر جمع مي‌کند و با علاقه‌تر درس مي‌خواني. مثل وقتي که داري يک داستان جديد را مي‌خواني.

 

3- آماده‌تر به کلاس درس مي‌روي؛ وقتي درسي را از قبل خوانده باشي، حتماً در کلاس درس آن را بهتر ياد مي‌گيري و نمره‌هايت در آن درس، بهتر مي‌شود.

 

4- از دوستانت جلو مي‌زني؛ اگر در تابستان، درس‌هاي سال بعد را بخواني، بيش‌تر از دوستانت آماده مي‌شوي و درس‌ها را راحت‌تر در مدرسه ياد خواهي گرفت.

 

5- از وقت خود، بهتر استفاده مي‌کني؛ خواندن درس‌هاي سال بعد در تابستان، کمک مي‌کند که درس‌خواندنت، مهم‌تر و مفيد‌تر باشد...

 

موفّق باشي دوست خوبم!



تاريخ : سه شنبه 4 تير 1392برچسب:, | 23:50 | نویسنده : مجید استخریان

پرورش مهارت های عمومی:

·       اجازه گرفتن،سلام کردن  و با نوبت صحبت کردن را در منزل تمرین کنید .

·       به کودک این اطمینان را بدهید که اگر در مدرسه مشکلی داشت ، می تواند خیلی آسان آن مشکل را با معلّم یا مدیر مدرسه در میان بگذارد.

·       به موقع حرف زدن به موقع سکوت کردن و به موقع اظهار وجود کردن را حتماً به او یاد بدهید.

·       آداب دستشویی رفتن و رعایت بهداشت فردی را به طور کامل در او کنترل کنید.

·       نحوه ی صحبت کردن او را مورد ارزشیابی قرار بدهید . بلند ، آرام ، مودب و دوستانه حرف زدن را با او تمرین کنید. در بازی های ساده گاهی معلّم شوید، گاهی یک دوست  و گاهی خود دانش آموز.

·       حتماً قبل از شروع مدرسه او را به مدرسه بیاورید . کلاس ها ،سرویس بهداشتی ،حیاط و دفتر را به او نشان دهید.

·       پوشیدن و در آوردن لباس ها و کفش ها را بارها و بارها با او تمرین کنید.

·       هنگامی که برای او وسیله ای می خرید ، حتماً او را همراه ببرید.(خرید وسایل را زیاد به تعویق نیندازید . این امر برای کودک پر از شادی و نشاط است. اجازه بدهید تا چند هفته مرتّب وسایلش را چک کند و با آنها ارتباط برقرار کند .)

·       در خرید کیف مدرسه نهایت دقّت را به خرج بدهید. برای کودک کیفی بخرید که اندازه و جنس مناسبی داشته باشد . کیف بچّه ها ترجیحاً از نوع کوله پشتی باشد امّا دسته ای هم برای حمل آسان داشته باشد.بهتر است کیف حالت ایستاده داشته باشد تا کنار پای کودک روی زمین قرار بگیردو دسترسی کودک به وسایل را ساده تر کند. کیف باید دارای چند جیب متعدد باشد تا طبقه بندی وسایل برای کودک میسّر باشد.

·       نگهداری و حفظ وسایل را به او یاد بدهید . وسایلش را برایش معرّفی کنید و موارد استفاده و مکان آن را در کیف و یا جامدادی برایش توضیح دهید.

·       دفتر هایش را جلو چشمش جلد کنید و اسم و فامیلش را روی همه ی وسایلش بچسبانید.چشم کودک را با مارک مداد رنگی و سایر وسایل آشنا کنید.

·       استفاده از لیوان و دستمال و سایر وسایل مربوط به طرز خوردن تغذیه در مدرسه را در منزل تمرین کنید .

·       پیاده و سوار شدن به سرویس و آداب استفاده از سرویس و نکات ایمنی را به آموزش دهید . سعی کنید با برنامه ریزی دقیق و مرتّب ، اضطراب ناشی از جاماندن از سرویس را به حداقل برسانید .

·       در منزل به او مسئولیّت بدهید . این امر موجب پرورش حس دقّت ،اتکاء به نفس و مسئولیت پذیری در وی می شود.

 

پرورش مهارت های جسمانی:

·      حتماً واکسن کودک را یکی دو ماه قبل از آغاز مدارس تزریق کنید.

·      از لحاظ سلامت عمومی او را بررسی کنید . آزمایش انگل و سنجش سلامت عمومی زیر نظر متخصص تغذیه و ترمیم دندان ها ی پوسیده احتمال غیبت های مکرر در طول سال تحصیلی رابه حداقل می رساند.

·     

اواسط سال تحصیلی تصمیم به تعویض مدرسه ی یا کلاس کودک نگیرید.

قداست معلّم را حفظ کنید . اگر با برخی از روش های معلم موافق نیستید، آن را با خود معلم و یا با شورای مدرسه مطرح کنید .

ارتباط خود را با مدرسه حفظ کنید . به این ترتیب هر کدام می دانید که اوضاع در مدرسه یا منزل چگونه پیش می رود .

از چند هفته قبل نسبت به مدرسه ی کودک اطمینان حاصل کنید . جابجایی کودک در روزهای اوّل مدرسه اصلاً به نفع کودک نیست.

موقعیت هایی را پیش بیاورید که او بتواند ساعت ها در خارج از منزل بازی کند . این امر باعث می شود که آمادگی جسمانی او بالا برود .

·      در برنامه تابستانی او حتماً کلاس سفال و نقّاشی را بگنجانید . این دو  برنامه ماهیچه های ظریف انگشتان دست کودک را تقویت می کند .

·      در بین بازی های کودک ، بازی هایی نظیر  پرتاب توپ در حلقه ، بازی با خمیر ، بازی های فکری، حل کردن ماز (مارپیچ) های ساده- موجود در انواع مجلات کودک – حتماً شاخص تر باشد.

·      حتماً ساعاتی در منزل به کتاب خواندن ، تماشای تلویزیون و آرام و ساکت بودن گذرانده شود .

·      نزدیک به شروع مدارس ، ساعت خواب او را به طور جدّی تنظیم کنید.



تاريخ : سه شنبه 4 تير 1392برچسب:, | 23:24 | نویسنده : مجید استخریان

بهترین پدر و مادرای دنیا اونایی هستن که بچه‌هاشون رو به یه برنامه‌ریزی روزانه عادت می‌دن. بچه‌هایی که این‌طوری تربیت می‌شن شادتر، نظم‌پذیرتر، و البته موفق‌تر می‌شن. شادی‌ دائمی این بچه‌ها برای اینه که هر کاری که طبق برنامه انجام می‌دن، براشون حکم یه موفقیت رو داره.

 

برای استفاده از این شیوه تربیتی‌ لازم نیست خونه رو تبدیل به پادگان کنید. به بچه زمان کافی و زیادی بدید که کاراش رو انجام بده. مهم اینه که بچه بدونه کاری داره که باید تو یه محدوده زمانی انجام بده و باید کاراش رو اولویت‌بندی کنه.

با بچه‌ها تو فضایی کاملا دوستانه گپ بزنید و ببینید در روز چه کارایی می‌خواد انجام بده. یه برنامه ساده بهش بدید و بذارید تو طراحی برنامه مشارکت کنه و تو اولویت‌بندی برنامه‌ها بهش حق انتخاب و تعیین اولویت بدید.

هدف” یه کلید واژه حیاتیه. معنی این کلمه رو با مثالای ساده بهش یاد بدید و بهش نشون بدید داشتن هدف برای هر کار ساده‌ای مهمه. مثلا توضیح بدید که هدف شما از اینکه دو ساعت وقت برای آشپزی گذاشتید چیه.

بچه‌هایی که مدرسه می‌رن به برنامه‌ریزی دقیق‌تری هم نیاز دارن. یادتون نره که این برنامه برای بچه‌هاست و باید منعطف باشه.

تعطیلات آخر هفته یه فرصت عالیه که شادترین و مفرح‌ترین برنامه‌ریزی رو داشته باشید تا بچه‌ها رو با انرژی بیشتر برای هفته جدید آماده کنید.



تاريخ : سه شنبه 4 تير 1392برچسب:, | 1:50 | نویسنده : مجید استخریان

http://ohbrothercomics.com/art-gallery/art-by-you

 


مفاهیم نقاشی کودکان

نکات گوناگونی در نقاشی کودک وجود دارد که می تواند مفهوم خاصی داشته باشد. با آگاهی از این نکات ، شما پدر یا مادر گرامی می توانید تا حدودی با مفاهیم نقاشی فرزندانتان آشنا شوید و در صورت مشاهده نکته نگران کننده ، با مشاور بالینی یا مشاور آگاه ، ارتباط برقرار کنید و اطلاعات دقیق تری را به دست آورید.

مشاور یا روانشناس بالینی ، با توجه به ویژگی های نقاشی و محتوای آن و نیز براساس توضیحات کودک در مورد نقاشی خود و رفتارهای او ، به نتایج دقیق تری می رسد.

 



تاريخ : دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, | 13:35 | نویسنده : مجید استخریان

سلام خدمت شما دوستان عزیز

در این پست با مجله ی سرگرمی شماره 2 برای اولی ها در خدمت شما هستم

 

دانلود



تاريخ : دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, | 1:54 | نویسنده : مجید استخریان

ما معتقديم که عشق سر خواهد زد
بر پشت ستم کسي تير خواهد زد
سوگند به هر چهارده آيه نور
سوگند به زخم هاي سرشار غرور
آخر شب سرد ما سحر مي گردد
مهدي به ميان شيعه برمي گردد

اللهم عجل لوليک الفرج

نیمه شعبان بر تمامی مسلمانان مبارک باد.

 



تاريخ : یک شنبه 2 تير 1392برچسب:, | 23:41 | نویسنده : مجید استخریان
تاريخ : یک شنبه 2 تير 1392برچسب:, | 23:18 | نویسنده : مجید استخریان

 

 

سخنی با والدین کلاس اولی ها

 
روزهای اول تدریس، نحوه تدریس، جلسه اولیا و مربیان مقطع ابتدایی، والدین دانش آموزان، نکات مهم برای کلاسهای ابتدایی، teacher training، اول ابتدایی، teacher & parent، انجمن اولیا و مربیان، Elementary School teacher training، بازگشایی مدارس، جشن شکوفه ها

* حضور در مدرسه، برقراری ارتباط نزدیک با کارکنان مدرسه و تماس تلفنی با معلم فرزندانتان را مد نظر داشته باشید.

* از تدریس کتاب های درسی در خانه، قبل از تدریس و بعد از تدریس معلم، خودداری شود تا دانش آموز دچار تعارض نشود.

* از نوشتن تمارین و تکالیف، به منظور کمک به کودک خودداری شود و فقط نقش راهنما را ایفا کنید.

* اجازه بدهید فرزند دلبندتان فکر کند، بنویسد، پاک کند، اشتباهاتش را کشف و اصلاح کند تا سرانجام یاد بگیرید. از این طریق عضلات دست کودک تقویت شده، آمادگی کافی برای نوشتن در آینده را کسب می کند

* به چپ دست بودن و نمره بیست گرفتن فرزندتان حساسیت نشان ندهید.

* موقع خرید وسایل مدرسه و لوازم التحریر سعی کنید وسایل ساده را انتخاب کنید تا در کلاس برای فراگیران دل مشغولی ایجاد نشود.

* برای دانش آموزان پایه های اول؛ خودکار، ماژیک، مداد فشنگی، مداد فشاری و مداد شمعی به هیچ وجه کاربرد ندارد. و تنها موجب بد خطی، تقویت نشدن عضلات دست، زود خسته شدن و از بین رفتن دفاتر و کتابها را در پی خواهد داشت.

  *  در کلاس اول فقط از مدادهای معمولی و HB و در کلاس نقاشی از مدادهای رنگی معمولی استفاده شود.

 

 * نام و نام خانوادگی فرزندتان را با برچسب های کوچک بر روی کلیه وسایل او اعم از کتابها، دفترها، مدادها، مداد تراش، جامدادی و ... بچسبانید.

 * لطفا به وقت خواب فرزندتان بیشتر اهمیت بدهید. بهتر است فرزندتان اولِ شب بخوابد و صبح ها یک ساعت قبل از رفتن به مدرسه بیدار شود. (مقدار خواب برای دانش آموزان کلاس اولی، حداقل هشت ساعت است.)

  * فرزندتان را به خوردن صبحانه عادت دهید و او را از خوردن تنقلاتی مثل پفک، چیپس، لواشک و مانند آن منع کنید.
* برنامه هفتگی و روزانه کلاس را هر شب قبل از خواب جمع کنید، تا دانش آموز فردی منضبط و منظم به بار آید. 

* (با توجه به توصیفی شدن ارزشیابی ها) کلیه اوراق امتحانی، آزمون ها، کارهای کلاسی و دفاتری را که تمام می شوند را در داخل یک کیسه پلاستیکی یا یک پوشه بایگانی کنید و هر ماه پیشرفت فرزندتان را با خودش بسنجید و مقایسه کنید.

* هیچ گاه توانایی فرزندتان را با همسالان و هم کلاسی هایش مقایسه نکنید، زیرا تفاوت های فردی بین افراد وجود دارد. 

* در مناطق دو زبانه سعی بر آن شود که با فرزندان و دانش آموزان مقطع ابتدایی در خانه فارسی صحبت شود، تا در خواندن کتابهای فارسی (بخوانیم و بنویسیم)، درک مفاهیم درسی، جمله سازی، دیکته نویسی و ... دچار مشکل نشوند.

* به فرزندتان از همین کلاس اول مسولیت بدهید. برای مثال کفش هایش را در جا کفشی قرار دهد و آنها را پاک کند، موهایش را شانه کند، لباسهایش را مرتب کند و ... تا فرزند شما احساس خود ارزشمندی کند.

* فرزندتان را به خواندن کتابهای غیر درسی، در گروه سنی خودش، تشویق کنید.

* فرزندتان را عادت دهید که بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کند، برای مثال ناخن هایش را بگیرد، همیشه یک دستمال تمیز به همراه داشته باشد، دستهایش را با آب و صابون بشوید، از لیوان خود استفاده کند و ...  

* آخرین نکته، اینکه فرزندتان حتما قبل از آمدن به مدرسه دستشویی برود.




.: :.
  • عکس بازیگران
  • استخدام بانک
  • قالب وبلاگ